onsdag, april 11, 2007

Reality check, tack.

Följande texter är paste:ade från en sextonårig killes hemsida om skapelsen och evolutionen:

"hej jag är markus. abrahamsson jag tänker inte hemlighålla nåt från er jag år 16 år och jag har nåt som kallas adhd. jag men det behöver inte betyda att jag är dum i huvet eller hur? faktum är att många som har haft liknande problem har varit näst intill super genier men jag vet inte om jag är ett super genie jag är bara en kille som vet mycket om evolutionen och skapelsen."

"för mindre än en vecka sedan var jag en skapelse hatare men efter att ha kollat på videosarna på www.drdino.com fick jag mycket att tänka på"

"för miljarder av år sedan så sprängdes ingenting och blev allting(låter detta logiskt?)och jorden var skapad den var ett stort eldklot ungefär som en stjäna men efter miljarde år så blev jorden kalll utav rägn som kom ifrån ingenstans och det rägnade på stenar (ser du morfar?) och den biologiska soppan blev skapad och upp kröp levande varelser som kom ifrån stenarna (där morfar!) förstår ni vart jag vill komma ? enligt evolutionen så är vi besläktade med stenar men jag tycker att det verkar ganska ologiskt"

"jag kan bevisa att evolutionen är dels falsk T.ex :dinosarier blev målade på grott väggar krukor ja statyer bildades av mäniskor för mer än tusen år sedan tänk dig det såhär:om dom inte hade forskare då hur kunde dinosarierna bli målade på dom utan att man visste att dinosarier fanns för miljaaaarder år sedan?"

"media skulle försöka dölja att noaks ark var funnen om dom skulle hitta den"


Jag vet inte var jag ska börja... Å ena sidan är det ju oerhört underhållande och lite lustigt att läsa på hans hemsida, men å andra sidan är det ju väldigt störande och faktiskt ledsamt. Hans hemsida visar ju verkligen på fördelarna och nackdelarna med internet.

Fördelar:
Man kan hitta idiotiska saker på internet som man kan skratta åt.
Nackdelar: Vissa människor skrattar inte utan tror på de idiotiska sakerna de hittar på internet.

Det som stör mig med det hela är främst sajten killen hänvisar till: www.drdino.com. Sidan tycks drivas av amerikanska så kallade kreationister. Att de bytte namn från kristendom till kreationism är ju en diskussion i sig, jag vet inte riktigt men det känns lite som om att man försökte förbättra sitt rykte genom att byta namn på sin tro till något som ska kännas lite mer vetenskapligt och "smart". När jag läser på deras hemsida blir jag mest bara trött. Det finns ju en miljard saker man kan ifrågasätta vad gäller skapelseberättelsen, bland annat hela Adam och Eva-storyn. Om Eva och Adam var de enda människorna, betyder det då att människosläktet från början är ett inavlat släkte? Som svar på denna fråga skriver en skribent på drdino.com följande:

"The Bible says Cain went to the land of Nod, and knew his wife. Some people feel that this means Cain met his wife in Nod. So the question is, if Adam and Eve had Cain and Abel, and Cain killed Abel, who did Cain marry? It appears that the question is answered by suggesting that other people unrelated to Adam and Eve were alive at the time, however, if we learn to stick with God's Word, and not man's fallible word, we will never be let down. Genesis 5:4 explains how Adam lived 800 years and had sons and daughters!

How many kids could two people have in 800 years! So Cain would have more than likely married a sister of his. This would take us into a whole new question of "Is it right for them to marry brothers and sisters". The laws forbidding it weren't given until over 2000 years later. Secondly, they wouldn't experience any of the genetic problems we have today with close-relational breeding. This is an entirely different question, so I'll leave it at that!"


Med andra ord kanske vi borde återinföra inavel och syskongifte?
Intressant att författaren dessutom väljer att säga att den genetiska frågan inte ens hör hemma i denna diskussion, det känns ju verkligen seriöst och trovärdigt med ett sådant svar. Jag hävdar, oavsett om det kallas för kristendom eller katolicism eller kreationism, att det är RELIGIÖST DRAVEL. Tragiskt nog finns det skolor i USA där kreationismen ingår som en del i läroplanen, något som känns väldigt omodernt och framförallt väldigt väldigt sorgligt. Om vi fortsätter lära människor orealistiska, obeprövade och ovetenskapliga metoder och teorier, hur ska då vår intelligensmässiga evolution kunna fortgå?

2 kommentarer:

Anna Nio sa...

Åååh, jag fattar helt vad du menar, man är underhållen men äcklad, much like att kolla på Ricki Lake i programmets glansperiod. :O

Jag hakar upp mig på detta: "Secondly, they wouldn't experience any of the genetic problems we have today with close-relational breeding." What what? Baserat på vad? Ååååh, jag obehagsryser i hela kroppen av kristna galningar!

karro sa...

ja exakt så känner jag! det är så dubbelbottnat liksom. :|

ja jo, jag fattar inte heller riktigt vad han grundar det där på. sen säger han ju hastigt att det är en annan diskussion utan att ens förklara dessutom, BAH!