onsdag, april 18, 2007

Warning: Next moodswing in 15 seconds.

Idag har jag haft en fem timmar lång föreläsning med en helt fantastisk och inspirerande person. Han jobbar på Barn- och Ungdomspsykiatriska avdelningen här i Östersund som psykoterapeut och håller bland annat på med handledning. Han hade i dagens föreläsning fokus på "Det professionella samtalet", där det handlar om hur man möter en eller flera klienter och på vilken nivå. Han arbetar främst systemiskt och med ett narrativt och salutogent förhållningssätt, vilket passar mig otroligt bra. Han fick fem timmar att kännas som 50 minuter och man känner sig verkligen engagerad och sporrad av honom. Känns som om att jag bara vill ut och jobba på studs, men det kan jag ju förstås inte. Det bästa med honom är att man för första gången på denna utbildning lägger lite mer fokus på samtalet och på hur man arbetar som socionom inom andra arbetsfält än inom socialtjänsten, då mest fokus på kuratorsverksamhet vilket är det jag vill inrikta mig på. En annan rolig sak är att den litteratur vi använder oss av för tillfället utgår främst från familjeterapi, något jag läst en hel del av redan under min praktik. Jag har även fått delta vid användandet av metoder som "reflekterande team", vilket vår seminarieuppgift handlar om. Jag har med andra ord redan en hel del gratis på denna kurs så jag slipper slita ihjäl mig med läsandet iallafall. Känns som en skön break nu när allt annat känns så hopplöst...

Det var lite intressant, han (föreläsaren) läste en text som någon skrivit som handlade om en väldigt kompetent och duktig terapeut som tagit livet av sig. Det handlade om huruvida "trasiga" människor kunde arbeta terapeutiskt och hjälpa andra människor. Slutsatsen var att "otrasiga" människor inte var lämpade för psykosocialt arbete. Lite lustigt att jag precis använt frasen "trasig" häromdagen... Nu menar jag inte att jag är perfekt för psykosocialt arbete, det var bara lite lustigt som sagt.

Idag har ändå varit en rätt bra dag. Känner mig mindre trasig, även om dagen innehållit ett "minor breakdown" med lite självömkan och gråtande. Men men. Vissa fick mig ju att skratta på mindre än en minut trots att jag buttert sa att det aaaaaaldrig skulle gå, så tji fick jag. Tack för det.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åh vad roligt det låter! Tänk om man kunde få följa med som praktikant på vissa av dina föreläsningar ;)

Lyssnar på Bob Hund och det fick mig naturligtvis att tänka på dig, herregud, en Bob Hund-fest snart eller?! :D

promenix i morgon kväll kanske? Mitt ena öga är svullet som fan just nu så jag hoppas att det lagt sig lite till i morgon (optimist javisst).

myra sa...

Instämmer med föregående talare i allt (förutom att en promenad ikväll kanske blir svår att genomföra :/ ).
Men jag kanske kommer hem snart igen för min andra bror + lite svägerskor fyller år. Då borde vi ha ngn slags meeting :]

karro sa...

anette: imorgon rider jag så då kan jag inte. :/ tänkte bege mig ut nu en sväng men det blir nog bara en kortis eftersom min huvudvärk vägrar ge sig.

myra: vi får la styra upp nåt!

bob hund-fest låter som en bra plan. :)